Oldal kiválasztása

Mi az a PPC?

Muhi András Zsolt

Muhi András Zsolt

Drive Online Marketing // értékesítési vezető

A cikk szerzőjéről: Vállalkozásokat inspirálunk arra, hogy tudatosan foglalkozzanak az online marketing rendszerükkel, hogy a kiváló termék vagy szolgáltatás ennek megfelelő láthatósághoz is jusson az online térben.

A PPC – pay per click – rövidítés magyarul kattintás alapú fizetést jelent. Az online marketing területén ez az egyik legrégebbi és legelterjedtebb árazási módszer. Az ilyen rendszerekben létrehozott hirdetéseknél csak akkor kell – néhány kivételtől eltekintve – fizetnünk, ha a hirdetésünkre valaki rákattint, és ezzel átkerül a céloldalra.

Ezek a rendszerek lehetőséget teremtenek arra, hogy valódi érdeklődőket szólítsunk meg – ideális esetben vakszórás nélkül. Ennek köszönhetően, nagyon hatékonyan tudjuk felhasználni a hirdetésre szánt pénzünket.

Több ilyen fizetési szisztémát alkalmazó hirdetési platform is működik a neten – Microsoft Ads (Bing Ads), Facebook Ads, Advertise.com, LinkedIn Ads-, de a Google Ads a legnépszerűbb, amely Google AdWords néven “látta meg a napvilágot” 2000. októberében.

Mire is épül a Google rendszere? A rendszer teljes működésének alapgondolata, hogy a leghatékonyabban segítse azokat, akik az interneten keresztül szeretnének megoldást találni a „problémájukra”. A felhasználók kulcsszavak segítségével tudnak keresni a Google keresőben, az algoritmus pedig felkínál egy találati listát azokból a weboldalakból, amelyeket relevánsnak értékel az adott keresésre. Minél relevánsabbnak talál egy oldalt, annál előrébb fogja helyezni ebben a sorban.

Hogy pontosan hogyan súlyoz az algoritmus, mi alapján dől el ez a rangsorolás, az olyan féltve őrzött titok, mint a Coca-Cola receptje, de tapasztalati úton szerezhetünk információkat és a Google is ellátja a felhasználókat tippekkel. Ahogy egy új site felkerül a világhálóra, akkor a Google robotjai elkezdik azt feltérképezni, hogy egy későbbi keresésnél már ezt is fel tudják kínálni a felhasználóknak.

A Google keresőmotoron már napi sok százezer keresés futott át, amikor a cég megtalálta annak a módját, hogyan lehet tőkét teremteni a fejlesztésekre, ekkor jelentek meg a fizetett hirdetések, az ingyenes találatok mellett.

A rendszer alapja nem változott, sokkal inkább kiekészült azzal, hogy akik szerették volna, hogy a weboldaluk adott keresőszavakra előrébb kerüljenek a találati rangsorban, azoknak ezt egy bizonyos díj és minőségi faktorok figyelembevétele mellett lehetővé tette. Hogy mekkora ez a díj az egy licit alapú aukciós rendszerben dől el.

A keresés pillanatában lezajlik ez az aukció. A rendszer összegyűjti, hogy az adott keresőszavakra való megjelenésre ki jelezte a szándékát és az algoritmus eldönti, hogy az adott hirdetési helyeket hogyan rangsorolja a hirdetők között. A sorrendet két tényező határozza meg: az egyik, hogy a hirdető milyen összeget ajánl egy kattintásért, a másika minőségi mutató. Utóbbi a legfontosabb különbség más online hirdetési rendszerekhez képest.

A Google hirdetések esetében a minőségnek kiemelt szerepe van abban, hogy milyen pozícióban és mekkora költség mellett jelenhet meg egy hirdetés. A minőségi mutatót meghatározó tényezőkről a későbbiekben részletesen fogunk írni.

 

A cikk szerzője Muhi András Zsolt a Drive Online Marketing értékesítési vezetője.