Oldal kiválasztása

A legfájdalmasabb hibák amiket PPC kampányokban elkövethetsz

Konkrét hibák bemutatásán keresztül ismertetjük a gyakori baklövéseket
Várhelyi András

Várhelyi András

Ad operations lead, PPC stratéga

A cikk szerzőjéről: 

A Google Ads egy rendkívül összetett és szerteágazó rendszer, ezért a nem rutinos kezek akár több kárt is tudnak okozni egy vállalkozónak, mint amennyi hasznot hozhatnának. A beállítási problémák, és a rosszul felépített kampány struktúrák a budget jelentős részét elégethetik eredmények nélkül, amelyből sokan azt a konklúziót szűrhetik le, hogy a Google Ads nem a legmegfelelőbb marketing csatorna.

Ebben a kis összefoglalóban megpróbáltam összegyűjteni azokat a fontos pontokat, amelyekre mindenképpen figyelni kell az Ads fiók kezelőjének, hiszen ezeknek a pontoknak a figyelembevételével jelentősen csökkenthetjük azoknak a hibáknak a számát, amelyek nagyban megnövelhetik az eredmények nélküli költéseket.

Kampányok és hirdetéscsoportok felépítése:

Egyik nagy hiba szokott lenni számtalan fiókban, hogy nincsenek jól szegmentálva a kampányok és a hirdetéscsoportok témák alapján. Sok esetben egy hirdetéscsoportban több témakörű kulcsszó is szerepel, így lehetetlen kellően releváns beállításokat eszközölni hozzájuk. Mindenképpen törekedni kell olyan jól elkülöníthető termékcsoportokra bontani a fiók struktúráját, amelyekhez releváns kulcsszavakat, hirdetéseket és URL-eket tudunk társítani. Természetesen a nagyon elaprózódó kampányok és hirdetéscsoportok sem tehetnek jót egy fióknak, ha nincs elég költségkeretünk. Mivel a kampányokhoz napi költségkeretet szoktunk megszabni, ezért nincs értelme olyan kampányokat létrehozni, amelyekhez csupán napi pár száz forintnyi költést csoportosíthatunk.

Ebből kiindulva el is jutottunk a második problémára, amely sok fiókban megtalálható:

Elaprózódó költségkeret, eredmények nélküli költés:

Sok esetben egy vállalkozónak nincs havi több százezer, vagy akár milliós nagyságrendű költésre lehetősége a Google Ads fiókban. Tegyük fel hogy egy fiókunkban a havi költségkeretünk 100 000 HUF, és futtatni szeretnénk 10 kampányt. Egyszerűen kiszámolhatjuk, hogy ha ebben a fiókban egyenletesen szeretnénk a kampányokat futtatni, akkor egy kampányra a napi költségkeretünk 333 HUF lenne. Ha veszünk egy átlagos kattintásonkénti költséget (CPC), ami mondjuk 40 HUF (piaconként változik), akkor kijön, hogy ez az adott kampány naponta 8 kattintást tud generálni. Ebből a kattintási mennyiségből kevés esély van rá, hogy pont olyan felhasználókat sikerül elcsípnünk, akik egyből konvertálnak majd a hirdetésünkből. Tehát ha nincs elég budget, amelyből nagyobb keretet tudunk szabni a kampányainknak, akkor érdemesebb kezdeni kevesebb kategória lefedésével, és a földrajzi célzások behatárolásával.

Természetesen nagyban tudjuk növelni a relevanciánkat és a konverziós arányunkat, ha nem követjük el a következő hibát:

Kulcsszóegyezési beállítások fontossága és gyakori hibák:

Sajnos nagyon sok helyen tapasztalható, hogy a kulcsszavak illesztési beállításai nem a legmegfelelőbbek. Mielőtt belemennék konkrét példákkal a problémába érdemes áttekinteni ezt a táblázatot:

Kulcsszóegyezés hibái

Tegyük fel, hogy van egy nagyon releváns kulcsszó állományunk, ami lefed a webshopunkban egy termékcsoportot. Hogyan kezdjünk bele ezeknek a kulcsszavaknak az egyezési beállításainak a szerkesztésébe?

1. Általános egyezéssel futtatom, hadd szóljon, és majd lesz ami lesz:

Ez az egyik legnagyobb hiba szokott lenni, hiszen a fenti táblázat is jól mutatja, milyen sok változatra megjelenhet a hirdetésünk. Nemrégen találkoztam egy auditunk során egy autóabroncs cserével foglalkozó cég Google Ads fiókjával, ahol ezzel az egyezési típussal voltak felvéve a kulcsszavak. A “babakocsi gumikerék cseréje”, “kerékpár gumik típusai” vagy hasonló rettentően irreleváns kifejezések nagyságrendileg a fiók költésének a 40-50%-át elvitték. Nem javasolt ezzel az egyezési beállítással kezdeni a fiók kulcsszavainak a rendezését, hiszen garantáltan sok pénzt fogunk elégetni a sok irreleváns kattintásra.

2. Átgondolt vagyok, és nagyon releváns felhasználóknak akarok csak megjelenni (csak pontos egyezést használok)

 Ez egy jó stratégia lehet, viszont korlátozza a kampányaink mozgásterét. Egy jó kulcsszókutatás sem képes arra, hogy meghatározzuk pontosan azokat a kulcsszavakat, amelyek teljes mértékben lefedik a releváns kereséseket. Ha kevés keretünk van, és a termékünk illetve a szolgáltatásunk szűken behatárolható, akkor érdemes lehet használni csupán ezt a beállítást, viszont van ennél jobb stratégia is.

3. Releváns maradok, de teret adok a kulcsszavaimnak, és utánkövetéssel optimalizálom a működésüket. (Pontos egyezés & Általánosegyezés-módosító használata)

Ez a módszer jól működhet, hiszen a pontos egyezésű kulcsszavak nagy százalékban csupán a releváns kereséseknél jelenít meg hirdetést. A módosított általános egyezésű kulcsszavak szintén relevánsak, de itt a felhasználó ha egyéb keresési kifejezést is beír, akkor szintén aktiválódhat hirdetés megjelenés. Érdemes lehet ezzel a két egyezési típussal kezdeni a kulcsszavaink felvételét, és a keresési kifejezések szűrésével folyamatosan utánkövetni azokat a kifejezéseket, amelyekre megjelentünk, ezzel új kulcsszó ötleteink lehetnek, illetve a kizáró kulcsszó állományunkat is tudjuk bővíteni.

A kizáró kulcsszavak említésével ismét eljutottunk egy hiba forrásra, amely sok helyen fellelhető.

Kizáró kulcsszavak, kizáró kulcsszó listák hiánya, illetve rossz beállításai.

Érdemes a fiók felépítésénél gondolni egy alap kizáró kulcsszó listára is. Hiszen már a legelején tudhatunk olyan kifejezéseket, amelyekre nem szeretnénk, ha megjelenne a hirdetésünk. Gondolok itt a “házilag”, “vélemények”, “fórum” alap kifejezésekre, amelyek a vásárlási szándéktól egészen messze állnak. Tanácsolt felépíteni egy alap kizáró listát, amelyet társíthatunk a fiók összes kampányához, így levágva az irreleváns hirdetés megjelenéseket.

Ha a kampányaink futnak már, akkor pedig fontos, hogy utánkövessük azokat a kifejezéseket. amelyekre megjelentünk, hiszen ezek kivizsgálásával is számtalan olyan kizáró kulcsszó ötletünk lesz, amelyeket felvehetünk a listánkba.

Érdemes odafigyelni, hogy a kizáró kulcsszavak sok esetben nem egységesek. Hiszen ha például egy termék eladásával és bérbeadásával is foglalkozunk, akkor érdemes lehet az eladásra fókuszáló kampányunkból kizárni a bérbeadással kapcsolatos kifejezéseket.
Pár példa a hiányos kizáró kulcsszavakra, illetve hibás kulcsszóegyezési beállításokra:

hiányos kizáró kulcsszó és hibás kulcsszóegyezés

Ha nem jól építjük fel a kizáró listáinkat, akkor nagyon nagy kellemetlenséget tudunk okozni magunknak, amellyel ismét eljutottunk egy fontos ponthoz, ami szintén sok fiókban hiba szokott lenni:

Kulcsszóbeillesztéses hirdetésszövegek, kizáró kulcsszó listák hiányossága:

A hirdetésszövegek írásánál mindenképpen érdemes lehet kulcsszóbeillesztéses címsort alkalmazni. Ezzel a lehetőséggel a felhasználóknak a címsorunk a lehető legrelevánsabb lehet, hiszen a keresési kifejezésüket húzhatjuk be a hirdetésünkben:

Kulcsszóbeillesztéses hirdetésszövegek, kizáró kulcsszó listák hiányossága

 Vigyázni kell azonban ezzel a megoldással, hiszen sok veszélyt rejthet magában. Sok helyen tapasztalható, hogy ennél a beállításnál például a konkurensünk nevét húzzuk be a hirdetésünkben, amely jogilag problémát jelenthet. Ha ezt a hirdetési beállítást használjuk, akkor kifejezetten tanácsolt a konkurens kampányunk kivételével mindenhol kizárni a konkurenseinket, nehogy kellemetlenségünk származzon ebből (természetesen egy konkurens kereső kampánynál pedig szigorúan tilos kulcsszóbeillesztéses hirdetéseket használni).

A fenti beállítások figyelembevételével sokat segíthetünk a kereső kampányaink hatékonyságán, de egy jó tanács lenne még a display kampányok futtatásához:

Rengeteg kattintás és hihetetlen mennyiségű hirdetés megjelenés, de nincs eredményem. Mi lehet a baj?

Több esetben találkozhatunk hasonló problémával, amely egy egyszerű lépéssel orvosolható. Legtöbbször elfelejtődik a display kampányoknál a mobil applikációk kizárása, ezért a Google Ads rendszere próbálja a lehető legtöbbször megjeleníteni a különböző appokban is a hirdetésünket. Ezeket a megjelenő hirdetéseket sokszor a felhasználók véletlenül kattintják le, és sajnos rengeteg kattintásért feleslegesen fizetünk. Természetesen, ha szeretnénk az applikációkban is hirdetni, akkor célzottan ki lehet választani azokat a témakörű appokat, amelyekre szeretnénk célozni, viszont alap esetben tanácsolt egyből kizárni az applikációkat annak érdekében, hogy pénzt spóroljunk meg azoknak a kampányainknak, amelyek konverziókat termelhetnek a fiókunknak.

A fent említett pontok csupán a jéghegy csúcsát, és annak is legtetejét jelképezik, hiszen a Google Ads számtalan beállítási lehetőséggel rendelkezik, amelyek nem kellő ismerete további hibák sorozatát vonhatják maguk után.