Oldal kiválasztása

Milyen változásokat hoz majd a GA4? Mire és hogyan készüljünk fel?

Interjú Bay Áronnal

2023 nyarán óriási változás érkezik az online mérések területén, mert a Google kivezeti a jól megszokott Google Analyticset (egészen pontosan az Universal Analyticset) és egy új eszköz, valamint egy új mérési elv érkezik meg hozzánk, amit GA4-nek hívunk. A váltás szükségességéről, a várható hatásokról, az előttünk álló feladatokról beszélgettünk Bay Áron, analitikai szakértővel, az Exact Match alapítójával.

bay áron

Mit is kell pontosan tudni erről a váltásról?

2023. július 1-től a GA4 fogja leváltani a sokak által, csak Google Analyticsként ismert Universal Analyticset (UA). Amit fontos tudni, hogy itt nemcsak egy “átnevezésről” van szó, hanem a két eszköz és a mögöttes mérés között alapvető különbségek vannak. A működési koncepcióban a fő eltérés, hogy a GA4 már esemény alapú, míg az UA nem az volt. Míg az Universal Analytics ún. Session-based modellt használt, addig Google Analytics 4 event-based adatmodellt használ. Emellett a GA4 komoly változást hoz privacy téren is.

A Google 2022-ben jelentette be, hogy 2023 nyarától a régi GA fiókok már nem fognak adatokat rögzíteni, és helyette a GA4 fiókba kerülnek az új adatok. Mivel a két rendszer működése részben eltér, ezért az átállást időben meg kell lépni. És nem szabad az utolsó pillanatra hagyni.

Ha egyszerűen akarjuk megfogalmazni: aki 2023. július 1-ig nem áll át GA4-re, annak nem lesz mérése.

Mire kell figyelni? Mit fognak sokan elrontani?

Fontos látni, hogy most is vannak, akiknél az Analytics “csak úgy van és mér valamit”, aztán néha ránéznek, ha valami kérdés merül fel. Számukra az átállás elég lehet annyiban is, hogy létrehozzák a GA4 fiókot, hogy legyen egy alap mérésük, de érdemben több adatra nincs szükségük. Eddig jók vagyunk. Viszont ha magát az átállást nem teszik meg, akkor 2023. július 1-től semmilyen adatuk nem lesz.

Ahogy haladunk azon cégek irányába, akiknél az analitika és az adat alapú döntéshozatal egyre fontosabb, ott már jobban előre kell gondolkodni. Ha egy online is jelen lévő cég (pl. egy fogászat, online női magazin) konverziókat akar mérni, akkor ott már extra setupra lehet szükség. Egy komolyabb ecommerce projekt (pl. egy online hajós bolt) esetében az átálláshoz példádul cserélni kell az ecommerce data layereket, és az egész kódolás megváltozik majd. Erre pedig nem lehet utolsó pillanatban felkészülni. 

Azért is érdemes időben megkezdeni az átállást, mert ha valaki átáll GA4-re akkor Tag Manageren keresztül vissza lehet küldeni az adatokat az Universal Analyticsbe. Vagyis egyszerre tudjuk a régit és az újat is használni az átmeneti időszakban. A mérések tehát nem vesznek el, és eközben fel is készülünk az új rendszerre. A következő néhány hónapot pedig arra kell szánni, hogy amikor jön a végső határidő, akkor már egy bejáratott, tesztelt és megismert GA4 várjon minket.

Van persze még egy, de sokkal szűkebb réteg is: akik most kezdik a digitális és online méréseket nulláról. Nekik én már egyáltalán nem tanácsolom, hogy UA-t használjanak, csakis GA4-et szabad már alkalmazni ilyen esetekben.

Mit érdemes annak tenni, aki jól fel akar készülni az átállásra?

Kifejezetten jó tanács, hogyha már most egymással párhuzamosan felrakjuk az Universal Analytics mellé a GA4-et, mert így megmaradnak egy ideig a régi adataink és felkészülünk az új rendszerre is. Az lényeges, hogy nem lehet majd a GA4-be külön importálni a mostani UA adatokat, tehát ha valaki nem áll át időben, akkor nincs “utólagos fix”, hogy “valahogy azért mégis behúzzuk az adatokat” majd új GA4 fiókba. Persze vélhetően lesz valamilyen hivatalos vagy barkács eszköz arra – például egy Looker Studioba (régen Data Studio) -, hogy egy helyen lássuk a régi és az új adatokat. De olyan riportot nem tudunk majd csinálni, ahol a régi és az új adatok folytatólagosan látszódnak egy hivatalos Google Analytics felületen. Ennek a fő oka technikai természetű, hisz a mérés alapja, a dimenziók és metrikák sem egyeznek az UA és a GA4 között.

Amit érdemes még kiemelni, hogyha eddig megúsztuk, hogy a Tag Managerbe belemélyedjünk, akkor ennek vége. A GA4 nem működik értelmesen Tag Manager nélkül. Vagyis egy jó GA4 setuphoz kell a Tag Manager ismerete. Ez eddig megúszható volt az UA esetében, de 2023. nyarától ez szintén megváltozik.

A “problémák mellett azért gondolom lesznek előnyei az új GA4-nek?

Abszolút. Egyrészt azért is jó a váltás, mert a GA4-ben vélhetően jobb lesz az adatminőség és sokkal pontosabban tudjuk azonosítani a felhasználókat még akkor is ha különböző eszközről érkeznek.

Emellett a GA4-ben például 10 lépésig lehet majd funneleket építeni, eseményeket elemezni egymás utáni sorrendben. Ilyet a Universal Analytics egyáltalán nem tudott. Igaz, volt ilyen funkció a fizetős Analytics 360-ban, de ott is csak maximum 5 lépést lehetett elemezni. Ez növekszik meg 10 lépésre, ráadásul ingyenesen lesz elérhető.

A cross-domain tracking is egyszerűbben működik majd, mint az UA esetében. Ahogy a subdomain-ek mérését most már nem érdemes másik property-be elhelyezni, hanem az összes subdomain alá ugyanazt a GTM-GA4 kombót célszerű telepíteni.

A GA4 ezen kívül lehetőséget az arra, hogy rendszerszinten használjunk Data-Driven attribúciós modellt. Az UA-ban A Last Non-direct Click alapján generálódott minden riport, ami felett eljárt az idő.

Ezen kívül a GA4-ben kevesebb a sztenderd riport, cserébe sokkal több lehetőségünk van egyedi, saját igények alapján kialakított riportok elkészítésére az Explore funkció használatával. 

Milyen lépéseket érdemes akár már most megtenni?

A GA4-et legalább alap szinten kössük be. Minél előbb bekötöd, annál előbb tudod összehasonlítani a számokat az UA és a GA4 között. Látni fogod, hogy a GA4 kevesebb usert mér, mint az UA, mert más a mögötte működő technológia. Ezt el kell fogadni és meg kell szokni. Az alacsonyabb számok nem azt jelentik, hogy a GA4 pontatlanabb lenne, sőt sokkal inkább azt, hogy azt a pontatlanságot szünteti meg és számolja fel, amit a Universal nem tudott kiszűrni. Most már ugyanis nem (csak) böngészőt azonosít majd a rendszer, hanem ténylegesen usereket (igyekszik mérni). Ezért is csökken majd az adatmennyiség. Ezekre például jó felkészülni már előre, mint egyik napról a másikra szembesülni vele.

Ügyfeleknél azt is látjuk, hogy nagy szívfájdalom, hogy az új bounce rate a GA4-ben nem ugyanazt jelenti és mutatja mint az UA esetében. Vagyis nemcsak az új felületet kell megszokni, hanem bizonyos esetekben meg kell újra tanulni, hogy egy-egy fogalom valójában mit jelent az új analitika rendszerben

 

GA4 felület Google Analitics 4 felülete (forrás: https://lazyjack.hu)

Ha el akarod kezdeni az átállást, akkor érdemes az alábbi csatornákat és tartalmakat megnézni:

– Analytics Mania csatorna: https://www.youtube.com/@AnalyticsMania

– Measure School Youtube csatorna: https://www.youtube.com/@MeasureSchool

– Loves Data: https://www.youtube.com/user/lovesdata

A témában itt egy 15 perces angol alapozó videó: https://www.youtube.com/watch?v=0Muk7Fi8p08, itt egy 45 perces magyarázó videó angol nyelven: https://www.youtube.com/watch?v=ZOmhyQICMXw, itt pedig egy hosszabb, 70 perces: https://youtu.be/cN1Jcfxi4qs

Ami jó hír, hogy most már a Skillshopban a Google Analytics vizsga is a GA4 alapjaira épül. Tehát az egész anyag végigvisz minket a GA4-en, és utána ez alapján lehet a vizsgát is letenni.

Ha valaki normálisan meg akarja csinálni a GA4 átállást, akkor mire kell számítania?

Meg tudja házon belül is oldani, vagy mindenképp külsős segítségre lesz szüksége?

Az alapokat meg tudja oldani házon belül, még a fő mérési pontokat is meg tudja határozni. De ha a GA4 méréseket össze kell drótozni Tag Managerrel, Consent Mode-dal, Facebook Conversion API-val, Google Ads mérésekkel és minden egyébbel, akkor ott mindenképp a külső segítséget javaslom. Mert persze elméletben ezek is mind megugorhatók tutorialok alapján, de nagyon nagy a hibalehetőség bennük.

Azt is jó tudni, hogy a bonyolult esetekben fejlesztői kapacitásra és tudásra is szükség van, hogy jól mérjen a GA4. Tehát a 2023-as budgetben nemcsak arra kell készülni, hogy “át kell állni”, hanem erre fejlesztői erőforrást is allokálni kell. Azt pedig mi már most sejtjük és valahol félve tudjuk is, hogy nagyon sokan úgyis az utolsó hónapokra hagyják majd az átállást. És hasonlóan mondjuk az építőiparhoz, a jó szakik már előre elkelnek, és be lesznek táblázva. A last-minute, határidő előtt összedobott GA4 setupok egy része pedig simán lehet, hogy silány minőségű lesz. Ezért is fontos, hogy a 2023 Q1-es feladatok közé a legtöbb cég felvegye a GA4 migrációt a teendők közé. De ideális esetben én még az idei évben megindítanám a gondolkodást és a folyamatot.

Interjú készítés dátuma: 2022. november 25.